Nová správa WHO: Firmy vyrábajúce umelú výživu majú na matky čoraz väčší dosah
Záverom apríla 2022 vydala Svetová zdravotnícka organizácia správu o stratégiách firiem, ktoré vyrábajú umelé mlieko, a ktorých hodnota je 55 miliárd amerických dolárov.
Firmy vyrábajúce umelé mlieko majú na matky na sociálnych médiách 3-krát väčší dosah ako vedecké informácie o dojčení z nekomerčných zdrojov. Aby presvedčili rodiny o kvalitách umelého mlieka, postujú približne 90-krát za deň a ich posty vidí denne okolo 229 miliónov používateľov a používateliek.
Firmy vyrábajúce umelé mlieko cielia svoje pôsobenie online hlavne na matky a využívajú na to aj influencerky a influecerov, pričom tento obsah nebýva vnímaný ako reklama, hoci o reklamu v skutočnosti ide. Zasahuje ženy vo veľmi zraniteľnom období, keď ich personalizovaný obsah a príbeh influenceriek presviedča o tom, že prejsť na umelé mlieko vyrieši ich trápenie s dojčením, vytvára dojem, že dojčenie je náročné, bolestivé, problematické, neriešiteľné a že všetko sa zlepší, keď prejdú na umelú výživu, a to všetko za sprievodu sloganov typu „každá matka chce pre svoje dieťa to najlepšie“ alebo „dieťa potrebuje hlavne šťastnú matku, lebo šťastná matka rovná sa šťastné dieťa“.
Reklama na umelé mlieko je premyslená a nenápadná do takej miery, že väčšina ľudí odmieta predstavu, že by ich ovplyvňovala, hoci správa WHO zistila opak. Firmy vyrábajúce umelé mlieko ponúkajú matkách rozličné appky, podporné skupiny online, „baby kluby“, platených influencorov a influencerky, poradne online, súťaže, testovanie výrobkov, rady či články, ktoré vyzerajú ako nezávislé či dôveryhodné informácie. Pomenúvajú dojčenie ako trápenie a ako vykúpenie prezentujú rady, ktoré vedú neodôvodnenému používaniu umelého mlieka. Vytvárajú pochybnosti o tom, či bábätkám materské mlieko neškodí napríklad tým, že hovoria o kolikách, bolestiach bruška, grckaní, plači, refluxe, alergiách alebo alergiách na bielkovinu kravského mlieka.
V štátoch Európskej únie ani na Slovensku neexistuje legislatíva, ktorá by zabránila tomu, aby firmy, ktoré vyrábajú umelé mlieko, mali zásadný vplyv na to, akým spôsobom sú bábätká kŕmené, čo znamená, že:
- už v pôrodnici dostane umelé mlieko viac ako 60 % bábätiek,
- na konci 6. mesiaca nie je dojčená viac polovica bábätiek,
- používania umelého mlieka vo veku 2 či viac rokov sa považuje za snahu o čo najlepšie zdravie dieťaťa, ale dojčenie dieťaťa vo veku 1 či 2 rokov sa považuje za nezdravé, zbytočné či škodlivé.