Ak zje matka hamburger, bude mať mlieko z hamburgera?
Na jeseň 2015 svet šokovala kampaň, ktorú spustila Pediatrická spoločnosť v Brazílii v spolupráci s firmou Nestlé, výrobcom umelého mlieka. Kampaň je určená pre tehotné a dojčiace ženy a zobrazuje bábätká, ktoré sa dojčia a namiesto prsníka majú pri ústach napríklad hamburger.
Slogan k kampane je: Vaše dieťa je to, čo zjete vy. Kampaň bola sponzorovaná firmou Nestlé, , ktorá buduje na nesprávnej ľudovej predstave, že dieťa zje v podobe materského mlieka to isté, čo matka – a toto nie je pravda. Táto reklama má za úlohu presvedčiť matky, že materské mlieko je „kvalitné“ len vtedy, ak sa matka dokonale stravuje. A následne z toho táto kampaň vytvára obavy, či umelé mlieko nie je predsa len lepšie a kvalitnejšie (to, ako sú živené kravy, z ktorých mlieka sa umelé mlieko vyrába, sa taktne nespomína).
Vyvolávanie dojmu, že dojčenie je dobré len vtedy, keď sa matka stravuje správne, obavy, či bábätko naozaj dostáva v materskom mlieku dostatok živín, ak matka skutočne nezje to, čo má a implikácia, že ak sa matka správne nestravuje, svojmu dieťaťu dojčením škodí, sa v posledných týždňoch objavila vo viacerých novinových článkoch aj na Slovensku a v Čechách. A motivácia bola rovnaká – firmy vyrábajúce umelú výživu sa prostredníctvom „štúdií“ snažili spochybniť, či majú dojčiace matky dostatok živín, či sa správne stravujú, či je ich mlieko dostatočne vhodné pre ich dieťa a či predsa len v niektorom bode nie je už lepšie mať konečne v stravovaní istotu a dať dieťaťu umelé mlieko.
Je nepochybné, že prvých 1000 dní života je podľa Svetovej zdravotníckej organizácie je najdôležitejších pre základ zdravia. Ale práve dojčenie v tomto smere zohráva kľúčovú úlohu. Dojčenie ovplyvňuje zdravie dieťaťa, ale aj neskôr zdravie v dospelosti. Kampane firiem vyrábajúcich umelú výživu budujú na strachu matiek a na ich snahe urobiť pre svoje dieťa to najlepšie. Neobávajte sa o svoje materské mlieko – obsahuje a vždy bude obsahovať stovky jedinečných látok, ktoré sa nikde inde nenachádzajú, obsahuje imunitné faktory a látky, ktoré podporujú rast bábätka, vitamíny, minerály – a to v takej podobe, ktorá je dostupná pre organizmus bábätka, kvalitné bielkoviny, tuky, cukry, všetko potrebné pre rozvoj mozgu a pre jeho rast.
Kampaň Svetovej zdravotníckej organizácie o dôležitosti prvých 1000 dní života zneužili firmy profitujúce z predaja umelej výživy a začali masívne propagovať produkty, ktoré majú zabezpečiť „správnu výživu“ dieťaťa počas prvých 1000 dní života. A nielen dieťaťa, ale aj matky – stále viac matkám firmy vyrábajúce umelú výživu vnucujú myšlienku, že vyváženú stravu nemožno dosiahnuť normálnym jedlom a že majú preto používať výrobky špeciálnej výživy. A mnoho tehotných už v tehotenstve začne piť „umelé mlieko“ pre tehotné a pokračuje pitím „umelého mlieka“ pre dojčiace matky, čo je úplne nepotrebné a zbytočné, a pre tieto firmy je to spôsob, ako získať matky pre umelé mlieko už v tehotenstve a počas dojčenia a potom následne previesť na myšlienku, že popri zavádzaní príkrmov dieťa potrebuje umelé mlieko a že umelé mlieko má piť aj po skončení dojčenia. Nič z toho nie je pravda – tehotné a dojčiace ženy nepotrebujú umelé mlieko či výrobky určené na „špeciálnu výživu“, tehotné a dojčiace ženy potrebujú pestrú, čerstvú, vyváženú stravu. A dojčené deti potrebujú materské mlieko, nie umelé mlieko, a nepotrebujú umelé mlieko ako súčasť príkrmov a nepotrebujú ho po skončení dojčenia. Je paradoxné, že firmy vyrábajúce umelú výživu podsúvajú v reklamnej kampani s hamburgerom myšlienku, že deti živené materským mliekom dostávajú vlastne nekvalitný „fast-food“, ale pritom umelé mlieko používané či už pre tehotné a dojčiace ženy alebo pre dojčené deti, nie je ničím iným ako „fast-foodom“ – sušeným mliekom s umelými vitamínmi a minerálmi v rýchlosti zaliate horúcou vodou.